sunnuntai 18. elokuuta 2024

Omavalvontasuunnitelma

 


1(8)

YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA - LOMAKE

1. PALVELUJEN TUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palvelujen tuottajan nimi

Psykoterapiapalvelut Hannu Majava Palvelujen tuottajan Y-tunnus

2847779-1

Toimipaikan nimi

Psykoterapialvelut Hannu Majava

Toimipaikan postiosoite

Lutakonaukio 1

Postinumero

40100 Postitoimipaikka

Jyväskylä

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja

Hannu Majava Puhelin

040 220 1355

Postiosoite

Lutakonaukio 1

Postinumero

40100 Postitoimipaikka

Jyväskylä

Sähköposti

terapia.majava@gmail.com




2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Arvot ja periaatteet

Psykoterapiapalvelut Hannu Majavan toiminnassa noudatetaan Psykologiliiton ammattieettisiä periaatteita. Näistä keskeisimpiä ovat asiakkaan kunnioitus, ammatillinen pätevyys ja vastuullisuus ja ammatillinen riippumattomuus.



https://www.psyli.fi/psykologin-tyo-ja-koulutus/ammattieettinen-lautakunta/ammattieettiset-periaat teet/


Toiminta-ajatus/ Perustehtävä

Psykoterapiapalvelut Hannu Majava tarjoaa psykologisia ja psykoterapeuttisia palveluja. Psykoterapiapalvelut ovat terveydenhuollon tavoitteellista ammatillista toimintaa joka tähtää psyykkisen terveyden ja toimintakyvyn lisäämiseen. Sitä ohjaavat potilastyötä ohjaavat lait, asetukset, ammatilliset käytännöt sekä ammattieettiset periaatteet. https://www.psyli.fi/psykologin-tyo-ja-koulutus/ammattieettinen-lautakunta/ammattieettiset-periaat teet

Psykoterapian osalta yritys antaa Kelan säätelemää kuntoutuspsykoterapiaa ja vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattirekisterissä minulle on rekisteröity sekä psykologin, että psykoterapeutin ammattipätevyydet rekisterinumerolla 00902869452. Olen KELAn palveluntuottajarekisterissä, minulla on oikeus tarjota KELAn tukemaa yksilöpsykoterapiaa ja vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapiaa nuorille ja aikuisille.


 3. OMAVALVONNAN ORGANISOINTI JA JOHTAMINEN

Kuvaus toimenpiteistä ja menettelytavoista, joilla terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja huolehtii laissa säädetyistä velvollisuuksista

Yksikössä huolehditaan potilasturvallisuudesta ja luottamuksellisuudesta huolehtimalla tietojen säilytyksestä säädösten mukaisesti. Työtilat ovat asianmukaiset. Palvelujen kehittämisestä huolehditaan työnohjausten ja koulutuksen tuella. Yhteistyö Kelan kanssa hoidetaan Kelan määrittelemällä tavalla.

Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja kouluttamisesta sekä osallistumisesta omavalvonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen

Koulutuksiin ja omavalvontaan osallistutaan aktiivisesti.


4. HENKILÖSTÖ

Kuvaus henkilöstön määrästä ja rakenteesta

Kyseessä on yhden henkilön; psykologi, psykoterapeutti Hannu Majavan yritys.

Kuvaus henkilöstön rekrytoinnin periaatteista (kelpoisuuden varmistaminen: https://julkiterhikki.valvira.fi/ kielitaidon varmistaminen, lasten kanssa työskentelevien rikosrekisterin tarkistaminen jne.

Rekrytointia ei suunnitelmissa.

Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen johtamisesta. Täydennyskoulutussuunnittelu- ja seurantamenettelyt, osaamisen, ammattitaidon ja sen kehittymisen seuranta, kehityskeskustelut.

Osallistuminen koulutuksiin ja työnohjauksiin on säännöllistä. Omasta työhyvinvoinnista huolehditaan riittävällä palautumisella ja sisällyksisellä vapaa-ajalla.

 


5. TOIMITILAT, LAITTEET JA TARVIKKEET

Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.

Tilat ovat modernissa toimistohotellissa ja saapuminen on esteetöntä. Tilat ovat turvalliset, koska toimistotilojen ovi on aina lukittu. Aulassa on asiakaspalvelutiski ja siitä voi kysellä, jos jokin on epäselvää. Tiloihin pääsee esteettömästi isolla hissillä ja etuoven eteen invakyydillä.

Aulatiloissa on neuvonta ja WC-tilat, myös inva-WC ja -hissi.

Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta. Erityistä huomiota kuvauksessa tulee kiinnittää lääkehuolto- ja laboratoriotiloihin.

Tilat ovat asianmukaiset ja kiinteistön pelastussuunnitelma tehty. Kulunvalvonta henkilökohtaisella RFID-tunnuksella. Tiloissa on palohälytyslaitteisto - ja ohjeisto.

Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja vaarallisten jätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tartuntavaarallisiin jätteisiin liittyviin käytäntöihin. (STTV:n oppaita 3.2006)

Siivous kiinteistön siivoushuollon kautta kaksi kertaa viikossa.

Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot:

Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista.  Ei ole.

Kuvaus menettelytavoista laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien vaaratilanteiden ilmoitusten tekemisestä ja muiden laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien määräysten noudattamisesta.

Säteilyn käyttö terveydenhuollossa

 Kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminta

Kliinisen mikrobiologian laboratorion toimilupa voimassa asti.

 


6. POTILASASIAMIES

Potilasasiamiehen nimi ja yhteystiedot

1.1.2024 voimaan tulleen lain mukaan potilasasiamiestoiminta on hyvinvointialueiden vastuulla. Potilasasiavastaavan sähköpostiosoite: potilasasiavastaava@hyvaks.fi, p. 014 269 2600

Kuvaus menettelytavoista potilasasiamiehen tehtävien asianmukaisesta määrittelystä: neuvontatehtävä, avustustehtävä, tiedotus- ja koulutustehtävä, palvelujen laadun seuranta ja palautteen antaminen.

Potilasasiavastaavan tehtävät on määritelty laissa. Tarkemmat tiedot löydät täältä: https://www.hyvaks.fi/asiakkaana/potilasasiavastaava

7. LÄÄKEHOITO

Kuvaus lääkehoitosuunnitelman ylläpidosta, päivittämisestä ja toimeenpanosta sekä toteuttamisen seurannasta Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2021:6) mukaisesti. STM:n opas löytyy osoitteesta: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162847

Ei lääkitysasioita yrityksen toiminnassa.

Kuvaus toimintakäytännöistä lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneissa poikkeamatilanteissa

Kuvaus toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden käsittelystä

Kuvaus lääkehoidon toteutumisesta, lääkkeiden kulutuksen seurannan valvonnasta


8. RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET

Kuvaus menettelystä, jolla riskit, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan ennakoivasti

Toimitilojen osalta pelastussuunnitelma tehty ja potilasturvallisuuteen kiinnitetty huomiota.

 Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään

Tilanteet käydään läpi asianosaisten kesken ja havaitut epäkohdat korjataan.

Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan

Tilanteen läpikäymisen jälkeen korjaamistoimiin ryhdytään tarpeellisten toimijoiden kanssa. Korjaamistoimien etenemisestä annetaan palautetta asianosaisille.

Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja tarvittaessa yhteistyötahoille

Asioista keskustellaan ja tarvittaessa annetaan kirjallinen tiedote asiasta.

Lisätietoa tästä muun muassa STM:n julkaisuja 2011:15: Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja turvallisuussuunnittelijoille: https://stm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-00-3315-6


9. POTILASASIAKIRJAT JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY

Kuvaus potilastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten noudattamisesta. Lisätietoa potilasasiakirjojen säilyttämisestä.

Potilasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat säädetty Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 13 §:n mukaan salassa pidettäviksi ja Henkilötietolain (523/1999) 32 §:n mukaan suojattaviksi. Potilastietoja voivat käyttää ainoastaan asianomaisessa toimintayksikössä potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt. Käynneistä tehdään kirjaukset erilliseen digitaaliseen tiedostoon, paperisia tiedostoja ei tuoteta. Digitaaliset tiedotot säilytetään salasanasuojatulla tietokoneella. Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta. Tilat ovat lukitussa siivessä, johon pääsy vain henkilökortilla, toimisto on lukittu aina.

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta potilasasiakirjahallintoon ja tietosuoja-asioihin.

Osaaminen pidetään ajan tasalla.

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

Hannu Majava. yhteystiedot asiakirjan alussa.

Potilasrekisterinpitäjän on laadittava yleisen tietosuoja-asetuksen (EU,2016/679) 30 artiklan mukainen seloste käsittelytoimista. Myös henkilötietojen käsittelijän on ylläpidettävä selostetta kaikista rekisterinpitäjän lukuun suoritettavista käsittelytoimista yleisen tietosuoja-asetuksen (30 art.) mukaisesti.

Tietosuojavaltuutetun selostepohja: https://tietosuoja.fi/seloste-kasittelytoimista

Potilas- ja asiakasrekisterinpito -lomake (www.valvira.fi) Lomakkeen täyttöohje Muita tietosuojaan liittyviä oppaita sivulla: https://tietosuoja.fi


10. POTILAAN OSALLISTUMISEN VAHVISTAMINEN JA MUISTUTUSTEN KÄSITTELY

Kuvaus menettelytavoista, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteesta.

Asiakaspalautetta kerätään osana työskentelyä. Palautteen äärelle pysähdytään ja tarvittaessa tehdään muutoksia toimintaan. Yhteydenotto potilasasiavastaavaan tarvittaessa.

Kuvaus palautteiden käsittelystä toimipaikassa

Palautteet käsitellään asianmukaisesti ja otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa.

Kuvaus palautteen käytöstä toiminnan kehittämisessä

Toimintaa pyritään pitkäjänteisesti kehittämään ensisijaisesti koulutuksen ja työnohjauksen keinoin.


Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki 785/1992) 10 §:n mukaisesti terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä pitää 1-4 viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita pidempään käsittelyaikaan.

Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. Lisätietoa Valviran sivuilta https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/valvonta/toimintayksikoiden_valvonta/muistutukseen-vastaaminen


Kuvaus menettelytavoista muistutuksiin vastaamisesta

Muistutuksiin vastataan huolellisesti ja asianmukaisesti. Asiasta käydään keskustelua ja tarvittaessa annetaan kirjallinen selvitys asianosaisille.

 

11. OMAVALVONNAN TOTEUTTAMISEN SEURANTA JA ARVIOINTI

Kuvaus omavalvonnan toteutumisen seurannasta

Toimintaa tarkastellaan kokonaisuutena yhdessä sidosryhmien kanssa.

Kuvaus omavalvontasuunnitelman päivittämisprosessista

Omavalvontaa päivitetään tarvittaessa, vähintään vuosittain.

Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tiedotetaan henkilökunnalle. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.

Saatavuus

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen www-sivuilla ja se on erillisestä pyynöstä saatavilla kirjallisena. 

Paikka ja päiväys


Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja.

Jyväskylässä 1.2. 2024

Nimen selvennys

Hannu Majava




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

  1(8) YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA - LOMAKE 1. PALVELUJEN TUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT Palvelujen tuottajan nimi Psyko...